Proč realizovat plošné zklidňování dopravy?
Rozhodujícím argumentem pro plošné omezování rychlosti na obslužných komunikacích je zvýšení bezpečnosti provozu (nesrovnatelně lepší možnost odvrácení kritické situace při rychlosti 30 km/h ve srovnání s rychlostí 50 km), ale i zmírnění hlučnosti a emisí škodlivin, skromnější dimenzování komunikací ve prospěch společenské funkce ulic a zmírnění atraktivity pro tranzit (který často hledá improvizované zkratky).
Obyvatelé zklidňování většinou vítají; v obytných čtvrtích jsou to „naše“ ulice, v rámci sousedských vztahů jde o bezpečnost „našich“ dětí. Není zde významná tranzitní doprava a provoz není tak anonymní. Zklidnění dopravy velmi prospívá kvalitě prostředí a bydlení, což se může projevit i v ekonomickém vyjádření hodnoty nemovitostí.
Můžeme se opřít i o zásadu formulovanou na základě švédské „vize nula“: tam, kde se automobily často setkávají se zranitelnými účastníky provozu, by rychlost neměla být vyšší než 30 km/h (Jonsson, T.: A Study of 30 km/h zone-design in Stockholm, ICTCT workshop 1998).
Jak realizovat plošné zklidňování dopravy?
Plošné zklidňování dopravy zahrnující pozemní komunikace na území celého sídelního útvaru se dobře uplatňuje v obcích a městech všech velikostí. Jde o velice efektivní nástroj snížení rychlosti a zlepšení parametrů životního prostředí i bezpečnosti.
Plošné zklidňování dopravy se v rozvinutých státech EU již od 90. let minulého století považuje za standardní postup zklidňování, který je vyjádřen přísnou diferenciací komunikací a rychlostního režimu na nich.
Základem realizace konceptu plošného zklidňování dopravy v konkrétní obci či městě je pečlivé rozdělení místních komunikací dle jejich převažující funkce. V zásadě se v sídelních útvarech rozlišují dvě hlavní skupiny komunikací:
Pro úspěch plošného zklidňování je nutný nejen kvalitní technický koncept (správné funkční zařazení komunikací již ve fázi městského generelu), ale i promyšlená forma propagace, aby veřejnost jeho veliké výhody pochopila a přijala. Jízdní rychlosti je pak možné udržovat na přijatelné úrovni i bez složitých a nákladných stavebních opatření (základní formou zklidnění je přednost zprava).
Jaké jsou formy plošného zklidnění dopravy?
Dominantní formou plošného zklidňování jsou zóny Tempo 30 (tvoří např. 70 % délky komunikací Berlína či 75 % délky komunikací Vídně), menší část dopravně nevýznamných obslužných komunikací bývá upravena i do podoby obytných zón, specifickou formou jsou pěší zóny. Poměrně novým, ale atraktivním a stále populárnějším řešením jsou sdílené prostory.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.