Příčné prvky (zpomalovací prahy) a zvýšené plochy zaručují trvalé bodové snížení jízdní rychlosti díky silnému dynamickému účinku na vozidlo danému vertikálním zrychlením. Jsou typické především pro sítě obslužných komunikací, kde se předpokládá nízká rychlost a v zájmu ochrany pěších a obyvatel je akutně potřebné její dodržování (citlivé oblasti obytných ulic s režimem převážně Zóna 30). Mají nejčastěji formu zvýšené plochy křižovatky, přechodu pro chodce nebo místa pro přecházení.
Zpomalovací prahy a zvýšené plochy se uplatní i jako prvek periodicky opakovaný v intervalu několika desítek metrů v mezikřižovatkových úsecích. Zmírní motivaci řidiče zvyšovat rychlost a potlačí monotónnost vzhledu. V tomto případě se může dobře osvědčovat forma tzv. zpomalovacích polštářů, které mj. nevyžadují zásah do okrajů vozovky a odvodnění a nejsou restrikcí pro cyklisty. Pomocí zpomalovacích polštářů tvořených zvýšenými čtverci z přírodní velkoformátové dlažby uprostřed vozovky bylo poprvé řešeno zklidnění berlínské čtvrti Moabit. V 80. letech šlo o pilotní projekt, který je dnes považován za legendární, nicméně stále pozoruhodně funguje. Mimo jiné umožňuje i nerušený provoz cyklistů a autobusové dopravy - zklidňuje jen individuální dopravu.
Zvýšená plocha před vstupem do školy na průtahu silnice III/37917 je efektivně kombinována s přechodem pro chodce. Zajišťuje účinné a spolehlivé snížení rychlosti projíždějících vozidel a výrazné zlepšení bezpečnosti přecházejících dětí. Jde o názorný příklad dokládající, že zvýšené prvky lze při citlivém návrhu užít i na dopravně významnějších komunikacích.
Poměrně mírné rampy se sklonem 1:20 umožňují i provoz autobusů MHD bez velkých dynamických rázů. Optický kontrast vůči sousedícím plochám vozovky též zvyšuje užití betonové dlažby červené barvy, byť pro lepší dojem by bylo vhodné i označení nájezdových ramp standardním způsobem (vyznačení VDZ č. V 17„Trojúhelníky“).
Vhodně provedená zvýšená plocha kombinovaná s přechodem pro chodce na významné obslužné komunikaci ve vídeňské čtvrti Lainz. Smyslem opatření je hlavně zajistit bezpečnost dětí na cestě do blízké farní mateřské školy Nadace sv. Mikuláše. Plocha je provedená ze živice, ovšem s navazujícími úseky kontrastuje díky vyznačení přechodu pro chodce, navíc s červeným „podtiskem“. Nájezdové rampy jsou tvořeny pěti řádky žulových kostek, což nabízí vysokou provozní odolnost. Na fakt, že jde o přechod často užívaný dětmi, je řidič upozorněn i dodatkovou tabulkou „Schulweg“ (cesta do školy). Pro usměrnění dětí na přechod je vcelku tradičně užito zábradlí. Přecházení je velmi snadné i díky poměrně malé šířce vozovky (5,30 m mezi obrubami), která je při malé intenzitě těžkých vozidel zcela dostatečná.
Fakticky jde o dvě stejné zvýšené plochy kombinované s přechody pro chodce na sousedících větvích stykové křižovatky. Vytvářejí pohodlnou a bezbariérovou pěší trasu mezi ulicí Krásného (sídlištěm) a tramvajovou zastávkou. Řešení je funkční, respektující logickou nejkratší pěší linii. Též zpracování je solidní, provedení z červené dlažby působí efektně a pro přijíždějícího řidiče je dobře viditelné. Provedeny jsou i hmatové prvky pro nevidomé
Škoda ovšem, že jde prakticky o jen ojedinělý zklidňovací prvek v oblasti, tvořené převážně obytnou zástavbou. Žádoucí by bylo zklidnění celé oblasti, ne pouze izolované opatření. Zejména navazující styková křižovatka má nesmyslně předimenzovanou plochu (působí doslova „betonově“). Tuto je žádoucí redukovat; jako vhodné opatření se nabízí provést vysazenou zelenou plochu na levém okraji vozovky tak, aby se dosáhlo kolmého napojení. Pak by bylo možno celou křižovatku efektivně provést formou jedné zvýšené plochy. V úvahu též připadá zjednodušení řešení celého prostoru pomocí miniokružní křižovatky.
Montované (tzv. krátké) prahy na bázi plastových, resp. recyklážových segmentů patřily k „pionýrským“ dobám zklidňování dopravy v počátku 90. let. Tehdy představovaly jedno z mála nabízených opatření ke zklidňování dopravy (jiné prvky nebyly příliš známy). Dnes již montované prahy považujeme za morálně překonané; jde o „rychlé a levné technické řešení“, které funguje pouze na bázi vynuceného zhoršení jízdního komfortu, je neestetické a často způsobuje i zvýšenou hlučnost. V současnosti jsou k dispozici vhodnější prvky zklidňování dopravy, např. zpomalovací prahy řešené stavebně. Tyto lze s výhodou kombinovat s bezbariérovým přecházením a koncipovat tak, aby byly i k vozidlům šetrnější.
Montovaný práh užitý přes celou šíři vozovky hlavní místní komunikace. Motivem zklidnění je zde blízkost školy a celkově silný pohyb osob (okolí s převládajícím bydlením). Opět nutno připomenout, že jde o „rychlé technické řešení“, nepřinášející kromě vynuceného snížení rychlosti žádné další výhody, např. bezbariérové přecházení. Lze ovšem připustit, že určitý bodový problém (operativní potřebu zklidnění) opatření řešit může. Práh se evidentně snáší i s městskou autobusovou dopravou i díky tomu, že je instalován v těsném sousedství zastávky, kdy rychlost autobusů je tak jako tak velmi nízká.
Stavebně provedené zvýšené plochy na připojeních obslužných komunikací na obvodovou sběrnou komunikaci (organizace provozu ve smyslu dopravní značky č. C 1 „Kruhový objezd“), uprostřed níž je rozsáhlý park. Navazující ulice v rozích jsou jednosměrné, do ulic Bulharská a Ruská se jedná o výjezd, z ulic Těšínská a Slovinská o vjezd.
Jde o opatření efektivní, které jednak zklidňuje dopravu při vjíždění do bočních ulic (které vycházejí z okruhu tangenciálně v přímé a bez opatření by hrozila rychlá jízda ohrožující obyvatele). V opačném směru jízdy je pak řidiči při najíždění na obvodovou komunikaci účinně připomenuto, že má dát přednost v jízdě. Zvýšené plochy též zajišťují bezbariérové vedení obvodového chodníku na náměstí (jsou umístěny v logické linii pěší trasy a kombinovány s přechody pro chodce).
Lze též ocenit kombinaci zvýšených ploch s vysazenými plochami, které účinně usměrňují parkování, i pečlivé provedení prvků pro nevidomé.
Zdařilý příklad zvýšené plochy na poměrně frekventované obslužné komunikaci (cca 3 tisíce vozidel za 24 h). Opatření účinně snižuje rychlost před vstupem do školy; jde o ulici dlouhou a přímou, která by řidiče jinak sváděla k rychlé jízdě. Zajišťuje snadné a bezbariérové přecházení, přičemž poptávka po přecházení je zde velká (nejen díky škole, ale i nedaleké velkokapacitní sportovní hale a souvislé obytné zástavbě). Vyznačení VDZ „Přechod pro chodce“ je v tomto případě vhodné, neboť nejde o zónu 30 a je to účelné i z hlediska právní ochrany školních dětí.
Rampy zvýšené plochy jsou označeny VDZ č. V 17 „Trojúhelníky“, čímž je opatření pro řidiče dobře zřetelné (zdaleka ne všude je označování ramp samozřejmostí). Funkčnosti přispívá též robustní osvětlení s pozitivním kontrastem. Vzhledem k tomu, že v navazujících úsecích se intenzivně parkuje na hranici legálnosti, je na zvýšené ploše vyznačena žlutá vodicí čára (zdůrazňující zákaz zastavení), byť jde o spornou duplicitu. Vhodnější by bylo parkování fyzicky usměrnit stavebními opatřeními (např. vysazenými zelenými plochami).
Řemeslně velmi pěkně provedená zvýšená plocha, která zároveň nabízí bezbariérové přecházení a pohodlnou chůzi na frekventované pěší spojnici mezi vlakovým i autobusovým nádražím a centrem města. Je tvořena přírodní (kamennou) dlažbou, což dává předpoklad dlouhé životnosti a provozní odolnosti. Komunikace vede po obvodu autobusového terminálu a zvýšená plocha je tedy běžně přejížděna autobusy (podobných aplikací se často projektanti či zástupci měst obávají). Velmi nízkou rychlostí je prvek pro autobusy sjízdný, ovšem příjemnějšího přejezdu by bylo možno dosáhnout zmírněním sklonu ramp na hodnotu přibližně 1 : 20 (dnes činí cca 1 : 10). Na druhé straně to příliš nevadí, neboť zvýšená plocha je nedaleko odjezdových stání, tj. v tomto místě se tak jako tak jezdí velmi pomalu.
Vhodně je provedeno i vyznačení přechodu pro chodce – nikoli nástřikem, nýbrž dlažbou světlé barvy (tj. VDZ je provedeno „jiným srozumitelným způsobem“). V praxi tak odpadá nutnost časté obnovy jinak trvale přejížděného a rychle opotřebovávaného značení. Vhodné by ovšem bylo provést i označení ramp, např. sadou standardních trojúhelníků č. V 17 „Trojúhelníky“. Tato vodorovná značka je předpokládána zejména k označování stavebně provedených zpomalovacích prahů, resp. jejich ramp. Šedá dlažba jinak s navazující vozovkou příliš nekontrastuje.
Zvýšené plochy v průběhu obslužné komunikace (ulice Jamborova) s nízkou obytnou zástavbou účinně podporují funkčnost dopravního režimu Zóna 30. Ulice Jamborova se pro řidiče nabízí též jako improvizovaná zkratka mezi frekventovanými sběrnými komunikacemi Táborská a Gajdošova, takže opatření též potlačuje její atraktivitu pro nežádoucí tranzit (většina řidičů zůstává na hlavních komunikacích). Úsek je dlouhý asi 350 m a zvýšené plochy se v jeho průběhu několikrát opakují, aby se řidičům nevyplatilo zrychlovat. Sklony ramp jsou záměrně příkřejší (cca 1:7) a zklidňující efekt výraznější.
Zvýšené plochy zároveň slouží pro snadné bezbariérové přecházení, zpravidla v kombinaci s vysazenými chodníkovými plochami, stavebně vymezujícími parkování a nabízejícími i místo pro zeleň. Značení přechodů pro chodce není provedeno; při zdejších nízkých rychlostech a krátké délce přecházení (pouze jeden jednosměrný jízdní pruh) je zcela zbytné. Navíc v dopravním režimu Zóna 30 není značení přechodů, resp. vodorovné značení obecně, ani žádoucí.
Příklad zklidnění v celé oblasti (s režimem zóny 30), kde základním zklidňujícím elementem je zvýšená plocha křižovatky. Vzhledem k poměrně hustému rastru ulic je těchto zvýšených ploch poměrně velké množství a v krátkých intervalech za sebou. To jednak zajišťuje efektivní snížení rychlosti, ale i účinně připomíná řidičům fakt přednosti zprava. Zároveň usnadňuje i pěší pohyb (v případě, že nejede vozidlo, chodci běžně chodí přes křižovatky i diagonálně). Značení přechodů je vzhledem k poměrně nízkým intenzitám zbytné a ve zklidněné zóně by bylo i nežádoucí. Opatření je běžně kombinováno s robustními městskými sloupky, které brání vjezdu vozidla na chodníkové plochy (ať už záměrně či nedopatřením).
Na některých místech jsou i zvýšené plochy mimo křižovatky (zklidnění a zajištění přecházení před gymnáziem); sklon ramp a stavební i barevné provedení (červená betonová dlažba) jsou ovšem stejné a řešení tak působí „v jednom stylu“.
Velmi zajímavý příklad užití zvýšené plochy na hlavní místní komunikaci, která v kombinaci s ochranným ostrůvkem a vyznačeným přechodem slouží coby opatření pro bezpečné a pohodlné přecházení. Za běžných okolností je neřízený přechod pro chodce v situaci, kdy na dohled je světelná signalizace, spíše rizikovou záležitostí, se kterou nutno zacházet velice opatrně. Zelený signál „Volno“ totiž řidiči silně sugeruje bezkonfliktní průjezd bez příčných vztahů a jeho ostražitost vůči křižujícím chodcům je malá. Je-li ovšem přechod kombinován s ochranným ostrůvkem a zvýšenou plochou účinně redukující rychlost, pak takové řešení je nepřehlédnutelné a může být bezpečné.
V tomto případě má přechod smysl i nedaleko světelně řízené křižovatky, neboť je zde využívaná pěší trasa a silná poptávka po přecházení, které je žádoucí umožnit. Dělicí ostrůvek navíc efektivně vymezuje řadicí pruh pro levé odbočení.
Jde o poměrně vzácný příklad užití souboru zpomalovacích polštářů z přírodní žulové dlažby (jejichž provedení je velmi podobné variantě tzv. Berliner Kissen, která byla úspěšně odzkoušena v berlínském okrsku Moabit již v 80. letech a dobře slouží dodnes).
Ulice Čs. armády má převážně obslužnou funkci, je zde souvislá obytná zástavba a tomu odpovídající dopravní režim Zóna 30. Zároveň však slouží i jako přístupová cesta (byť jednosměrná) do autobusového terminálu, přičemž interval mezi spoji činí ve špičce jen několik málo minut. I z tohoto pohledu jsou zpomalovací polštáře dobrou volbou – jejich šířka je volena tak, aby byla menší než rozvor kol autobusů a řidiči tak při pečlivé volbě stopy nemusí polštáře přejíždět a snižovat komfort cestujících. I toto však vede k tomu, že spoje jezdí pomalu, cca 20-30 km/h a subjektivně zde není žádný velký hluk. Osobní automobily s menším rozvorem musí přinejmenším okraj polštáře přejet a řidiči jsou vedeni k dodržování režimu zklidněné zóny.
Provoz cyklistů je na ulici Čs. armády umožněn i v protisměru, a to formou samostatné stezky v přidruženém prostoru, za podélnými parkovacími stáními. Stezka pro cyklisty je od části pro chodce oddělena vzorně udržovaným zeleným pásem s atraktivní zahradnickou úpravou. Je tak zajištěno, že nemůže dojít ke kolizi cyklisty a obyvatele vystupujícího ze dveří domu (jinak častý problém provozu cyklistů v přidruženém prostoru).
Ulice Čs. armády za autobusovým terminálem navazuje na prostor před nádražím železničním (kde jsou mj. pakovací místa). Zde je komunikace obousměrná a ke zklidnění tak adekvátně užity dvojice zpomalovacích polštářů. Jejich provedení je ovšem v celé oblasti jednotné.
Zpomalovací prahy však mohou dobře posloužit i na hlavních místních komunikacích. Dnes jde o běžnou záležitost, a to dokonce i na frekventovaných průtazích, zejména v centrech a citlivých místech silnějšího pohybu chodců, kde pro bezpečnost žádoucí rychlost je zpravidla podstatně nižší než obvyklý limit 50 km/h, běžně 20-30 km/h. V těchto případech se však obvykle volí mírnější sklony ramp (1:15, 1:20, na rozdíl od obslužných komunikací, kde lze připustit i sklon 1:5). Vysoce efektivní je jejich kombinace s prvky pro přecházení. Například užití zvýšené plochy a dělicího ostrůvku na přechodu pro chodce násobí účinek obou opatření a činí přecházení snadným díky jeho rozdělení na dvě fáze a bezpečným díky zaručeným nízkým rychlostem vozidel.
Formou zvýšené plochy je i tramvajová zastávka se zvýšeným jízdním pruhem („vídeňská zastávka“). Také zde je pochopitelně samozřejmostí aplikace na frekventovaných hlavních místních komunikacích.
Ohledně technického provedení by v dnešní době již měly být navrhovány výhradně kvalitně stavebně provedené zvýšené plochy, nikoli prefabrikované „krátké prahy“ - tzv. retardéry z recykláže. Tyto byly typické pro pionýrské doby zklidňování v 90. letech, kdy povědomí o zklidňování dopravy bylo u veřejnosti i samospráv mizivé, a jako trvalé řešení nejsou vhodné. Řidiči i obyvatelé toto provedení právem odmítají, neb kromě dynamického rázu nepřináší žádné funkční zhodnocení komunikace, jako např. usnadnění přecházení. Navíc je velmi neestetické; hyzdí obraz ulice a jsou častým zdrojem stížností na hluk či dokonce praskání zdiva. Na tato zařízení nutno nahlížet jako na historicky překonaná provizoria a nově je nezřizovat.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.