Z hlediska bezpečnosti bývá v řadě obcí a měst problematická železnice. Přestože je chodcům vstup na trať mimo přejezdy zakázán zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, § 4a o ochraně dráhy, s nelegálními a hojně využívanými stezkami přes trať, po trati či v její těsné blízkosti se setkáváme naprosto běžně.
V souvislosti s neoprávněným vstupem do prostoru dráhy hovoří ponejvíce o nekázni chodců. Jestliže však ve své obci chceme tento problém skutečně účinně řešit, musíme si uvědomit, že prvotní příčinou tohoto vysoce rizikového jevu je bariérový účinek železnice; jinými slovy, železnice narušuje jiné prostorové vazby. Buď byla trať v době vzniku vedena existující zástavbou (to je u nás poměrně vzácný případ), nebo její zavedení vyvolalo rozmach výstavby po obou stranách (průmyslové areály, navazující bytová výstavba) a ta v různých obdobích pokračovala. Často tedy můžeme vidět rozsáhlé sídliště na jedné straně trati a centrum města, úřady, školy nebo nové obchodní středisko na straně druhé; pěší vazby jsou mezi oběma polovinami silné a infrastruktura pro přecházení neexistující, nevhodně umístěná nebo jiným způsobem obtížně využitelná.
Problém zpravidla lze do značné míry řešit, a byť řešení vyžaduje spolupráci se správcem trati a může být poměrně náročné a často i nákladné, není na místě se mu vyhýbat. V důsledku střetu s drážním vozidlem zahyne okolo 200 chodců ročně. Podrobnější rozbor problému i možnosti řešení naleznete na https://amelia.cdvinfo.cz/.
Nachází-li se v obci nebo její blízkosti železniční trať, je třeba mít vždy na paměti, že i když problém neoprávněných vstupů aktuálně neexistuje, může za určitých okolností nastat. Typicky tato situace vzniká při změnách ve využití území – výstavba nových obytných souborů, obchodních center, škol, průmyslových podniků nebo i volnočasových areálů. Každá taková aktivita může vyvolat vznik nových pěších vazeb přes trať. Jestliže se poptávka po možnosti přecházení včas neřeší bezpečným způsobem, vytvoří si lid é sami nelegální cestičky. Proto je dobré nové projekty vždy předem posuzovat i z tohoto hlediska.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.